Openstaande vordering

Stel u heeft een klant die niet betaalt. En het gaat niet over kleine bedragen, maar om een fors bedrag. U heeft al aangemaand, maar het helpt niets. Wat kunt u doen?

Conservatoir beslag

Het antwoord is even eenvoudig als doeltreffend: u kunt via een advocaat conservatoir beslag laten leggen bij de niet betalende klant.  Dat beslag kan in principe gelegd worden op alles wat eigendom is van die klant zoals bijvoorbeeld banktegoeden, onroerende zaken  en waardevolle roerende zaken. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan beslag op een bedrijfspand, auto’s of dure apparatuur. Ook kan beslag worden gelegd op  vorderingen die de wanbetalende klant zelf heeft op anderen.

Gevolg beslag

Het directe gevolg van een gelegd beslag is dat de wanbetaler de beslagen zaken niet meer beslagvrij kan verkopen. Als het gaat om beslag op een bankrekening, dan is het effect dat de wanbetalende klant niet meer bij dit geld kan. De bank moet het geld onder zich houden zolang het beslag er ligt. Zie in dat verband ook mijn blog https://www.flipse-izeboud.nl/beslag-wat-nu/

Hetzelfde geldt voor beslag op vorderingen die de wanbetaler zelf nog heeft op anderen. Ook die partij moet het geld onder zich houden zolang het beslag er ligt.

Heeft u vragen?

OF VRIJBLIJVEND ADVIES NODIG?

Gunstige uitgangspositie voor u als schuldeiser

Door een beslaglegging wordt uw wanbetalende klant ineens met een groot probleem geconfronteerd: hij kan bij een beslag op zijn bankrekening ineens niet meer bij zijn banktegoeden en hij kan zijn bezittingen niet meer beslagvrij verkopen aan anderen. De praktijk leert dat dit voor wanbetalers vaak een grote stimulans vormt om alsnog heel snel tot betaling van uw openstaande nota’s over te gaan. Op die manier komen zij van het voor hun belastende beslag af. Het resultaat is dat u als schuldeiser alsnog uw geld heeft ontvangen.

Maar ook als het beslag niet tot directe betaling door de tegenpartij leidt is het gelegde beslag van groot belang. Doordat u beslag op de bezittingen van de tegenpartij heeft liggen, kan hij die vermogensbestanddelen niet aan verhaal door u onttrekken. U kunt uw vordering dus daadwerkelijk op die bezittingen verhalen zodra u een toewijzende vonnis van de bevoegde rechter heeft verkregen.

Vervolg na beslaglegging

Als de wanbetalende klant ondanks de beslaglegging niet tot betaling overgaat, dan moet het conservatoir beslag een vervolg krijgen. Normaal gesproken krijgt u van de voorzieningenrechter in het beslagverlof een termijn van twee weken, gerekend vanaf het leggen van het beslag, om een procedure tegen de wanbetaler aanhangig te maken. Anders vervalt het beslag. Simpel gezegd betekent dit dat u binnen die termijn een dagvaarding aan de wanbetaler moet laten betekenen, waarin u het openstaande bedrag van hem vordert. De rechter zal dan in de daarop volgende procedure beoordelen of het door u gevorderde bedrag terecht door u wordt gevorderd.

Beslag leggen: simpel en snel

Veel klanten hebben het idee dat het leggen van beslag ingewikkeld en tijdrovend is. Dat is niet het geval. Wanneer u een opeisbare vordering heeft en door een advocaat een beslagverzoek laat indienen, dan kan in principe zelfs binnen een dag beslagverlof van de voorzieningenrechter worden verkregen.  En vervolgens kan de deurwaarder desnoods nog diezelfde dag daadwerkelijk beslag leggen. Dat kan dus allemaal heel snel gaan.

De voorzieningenrechter beoordeelt bij het verlenen van beslagverlof ook slechts summier de rechtsgeldigheid van de door u gestelde vordering. Als niet op het eerste gezicht  blijkt  dat de vordering niet klopt, dan zal hij het beslagverlof in principe gewoon verlenen. In deze blog ga ik ervan uit dat van een daadwerkelijke vordering sprake is. Het leggen van beslag moet uiteraard niet worden misbruikt om een wederpartij onder druk te zetten, zonder dat van een echte vordering op hem of haar sprake is.

Vaak is er trouwens bij wanbetalers meer aan de hand. Meestal laten ze niet één, maar meerdere vorderingen onbetaald. Zeker dan ook is het van groot belang om snel te handelen. Het leggen van beslag is daarbij vaak een heel effectief middel. Hoe eerder u handelt, hoe groter de kans dat u uw vordering betaald krijgt.

Conclusie

Bij openstaande vorderingen is het leggen van beslag bij de wanbetalende partij een effectief middel om snelle betaling af te dwingen. Bovendien kunt u door het leggen van beslag voorkomen dat de wederpartij die bezittingen aan het verhaal onttrekt. Zodoende kunt u op die bezittingen uw vordering eventueel verhalen zodra u een vonnis hebt verkregen.

Onze advocaten

Ons kantoor behandelt met specialistische juridische deskundigheid uiteenlopende juridische kwesties.

MR. R.E. IZEBOUD (ADVOCAAT)

Mr. R.E. Izeboud

Advocaat

MR. A. J. FLIPSE (ADVOCAAT)

Mr. A. J. Flipse

Advocaat

MR. A.M.C.C. VERBLACKT (ADVOCAAT)

Mr. A.M.C.C. Verblackt

Advocaat

m. breedveld

Mr. M. Breedveld

Advocaat

  • Je hoort het vaak zeggen in de ondernemingswereld: Een eigen onderneming brengt risico’s met zich mee. Ook wij kregen te maken met een conflict over een bouwproject. Erg spannend. Flipse Izeboud advocaten pakte de zaak zorgvuldig en snel op. De sterke inhoudelijke argumentatie zorgde voor een snelle succesvolle afsluiting van het dossier. Het kantoor heeft een “down to earth”-mentaliteit en is erg toegankelijk.

    Bouwkundig tekenburo Van Uden
  • Een langlopende zaak is uiteindelijk goed opgelost dankzij een juridisch inhoudelijk goede en zeer actieve begeleiding door Mr. A.J. Flipse.

    Architectenbureau Drijvers Oisterwijk B.V.
  • Een zeer gecompliceerde bouwkundige aansprakelijkheidskwestie (met een groot financieel belang) is door mr. Flipse tot een goed einde gebracht. Door deskundigheid en dossierkennis, maar zeer zeker ook overtuiging en doorzettingsvermogen!

    RC Directeur BFM VASTGOED
  • No nonsense kantoor, deskundig en daadkrachtig.

    ASR Schadeverzekering B.V.
  • “…De heer Izeboud verstaat zijn vak, hij heeft grote kennis van zaken en is onderzoekend ingesteld. Verder heb ik hem ervaren als doortastend en zeer overtuigend in zijn optreden. En hij is integer, een kwaliteit die ik waardeer…”

    drs. M.J.H. Van Hooijdonk
  • “…Sedert vele jaren werkt Jachthaven Scharloo nu samen met de heer Izeboud van Flipse Izeboud Advocaten. De heer Izeboud kenmerkt zich door een directe, actuele, zeer accurate en persoonlijke houding. De houding jegens opponenten is dwingend zakelijk zonder een grens te overschrijden. Naar de cliënt werkt hij anticiperend en eveneens dwingend in de goede zin van het woord. Het is als ondernemer heden ten dage, met alle regelgeving en snelheid van handelen, niet eenvoudig alles tot op detail te overzien en in de gaten te houden. Het werkt dan ook uiterst prettig dat de heer Izeboud meedenkt én vooruit denkt. Het voelt voor ons dan ook meer als partnerschap dan als een relatie van opdrachtgever tot opdrachtnemer…”

    Directeur-eigenaar Jachthaven Scharloo Waspik
  • “…Daar wij zelf een eigen praktijk hebben vinden wij een van de belangrijkste dingen “bereikbaarheid”. De heer Izeboud was voor ons grotendeels bereikbaar en indien niet op het moment dat wij belden, belde hij altijd dezelfde dag nog terug ook buiten kantoortijden om. Daarnaast vonden wij de heer Izeboud een betrokken persoon bij onze zaak en had hij kennis van zaken. Een betrokken, bereikbaar persoon met kennis van zaken, zo willen wij de heer Izeboud omschrijven…”

    Managing Director Hoff De Ruyter BV Belastingadviseurs…..
  • “…De heer Izeboud heeft mij bijgestaan op verzoek van DAS Rechtsbijstand in een civielrechtelijke zaak. De heer Izeboud heeft beslag voor mij gelegd voor een zeer langslepende en vervelende rechtszaak. Naast het doeltreffende beslag vond ik dat ik ook echt gehoord werd door de heer Izeboud. Ik ben dan ook zeer tevreden over de zeer grote menselijkheid waarmee ik ben behandeld. Ook dankzij het verhaal dat via DAS is gegaan zijn zij er voor mijn gevoel 200% voor gegaan (je hoort namelijk wel eens andere verhalen). Ik zou dit kantoor dan ook zeker aanraden. Juist het menselijke sprak mij erg aan. Het werd ook niet als vervelend beschouwd als ik een keer te veel belde of iets twee keer moest vragen omdat het niet helemaal duidelijk was. Mijn ervaring was dus zeer prettig…”

    Stefan van der Donk
  • “…Ik ben door DAS Rechtsbijstand doorverwezen naar een advocaat omdat de DAS mij niet meer verder kon verhelpen. Ik heb toen de heer Izeboud uitgekozen uit verschillende advocaten. Wij hebben 2 jaar lang aan een slepende zaak gewerkt. Bij de eerste kennismaking heeft de heer Izeboud mij veel consequenties uitgelegd van wat er zou kunnen gebeuren en zo is het ook gegaan. Dus deskundig op voorhand. Er zijn heel veel contacten geweest en veel mails en als ik belde werd ik ook altijd prompt teruggebeld. Dus met andere worden, als ik morgen weer een zaak heb dan zal ik zeker weer naar de heer Izeboud gaan om de goede reden dat ik met respect ben behandeld en de uitleg altijd correct was. Bij mij voelde het altijd goed…”

    Dick Leerdam
  • “…Onze ervaring met Flipse Izeboud Advocaten is erg positief. Veel kennis van zaken, behulpzaamheid en snelheid in handelen. Gedurende een zaak word je goed en volledig geïnformeerd over de vorderingen. Er wordt zeer daadkrachtig gehandeld waardoor wij de heer Izeboud en zijn collega zeker zullen aanbevelen…”

    Officemanager Verhaar Tuinen Tuinarchitectuur Aanleg Onderhoud